22 januari 2015

Aandacht voor prostitutie

SGP vraagt aandacht voor prostitutie beleid tijdens behandeling bestemmingsplan Binnenstad West.

In de afgelopen raadscyclus is o.a. het bestemmingsplan Binnenstad West besproken. Tegen dit plan waren 7 bezwaren binnengekomen. Met name het bezwaar tegen Nieuwe Haven 330/332 vroeg om aandacht. Dit betreft een seksinrichting. Tot voor ongeveer anderhalf jaar geleden was hier Jan Bik gevestigd. Dit bordeel heeft in de voorliggende jaren voor behoorlijke overlast gezorgd. Door omwonenden is veelvuldig de politie gebeld. Door de burgemeester was toegezegd dat de controles zouden worden verscherpt en er beter toezicht zou komen. Voordat dit uitgevoerd kon worden, was het bordeel failliet.

In november 2014 is aan een nieuwe exploitant een vergunning afgegeven. Tegen deze vergunning is geen bezwaar gemaakt. Tijdens de voorbereidende vergadering sprak een van de buren in. Zij gaf aan zelfs in haar eigen woning geluidsoverlast te hebben. Op de vraag van onze fractievoorzitter waarom zij geen bezwaar hebben gemaakt, gaf zij aan dit door ziekte over het hoofd te hebben gezien. Naar aanleiding van de opmerkingen van deze buurvrouw heeft de SGP aangegeven dat zij er van uit gaat dat in de gebruikersvergunning afspraken worden gemaakt over geluidsoverlast, brandveiligheid, vluchtwegen etc. De wethouder heeft toen toegezegd dat dit meegenomen wordt bij de afspraken die met de nieuwe vergunninghouder worden gemaakt. Ook heeft de fractievoorzitter een opmerking gemaakt of het wel wenselijk is om een bordeel op deze plaats, een woonomgeving, te hebben. Hierop gaf de wethouder aan dat deze bestemming op het perceel zit en als de SGP het nodig vindt om het prostitutiebeleid opnieuw ter discussie te stellen, zij daarvoor een agenderingsverzoek moet doen. Dit zal de SGP doen. Hiervoor is ook steun bij o.a. de VVD.

Tijdens de besluitvormende raadsvergadering van woensdag 21 januari heeft GoPo een motie ingediend met daarin de toezeggingen van de wethouder m.b.t. de gebruikersvergunning. Deze is door de SGP gesteund. Tevens heeft Arjan Versteeg de volgende stemverklaring afgelegd:
de SGP zal instemmen met het bestemmingsplan maar niet met de bestemming van Nieuwe Haven 330/332 vanwege principiële bezwaren tegen seksinrichtingen en vanwege de mensonterende omstandigheden o.a. vrouwenhandel, uitbuiting en dwang waaronder de meeste vrouwen hun diensten aanbieden.