26 januari 2015

Aanscherpingen veiligheid

De SGP fractie spreekt grote waardering uit richting alle partners (met name de politie) die zich met veiligheid bezighouden en een positieve trend op veel veiligheidsaspecten laten zien. Er blijven nog wel wensen en verbeterpunten. Speerpunten voor de SGP zijn:

1. High impact: de woninginbraken zijn sterk gestegen, dat zijn er nu z’n 650 per jaar. We doen graag een beroep op de verantwoordelijkheid van de burgers van Gouda om preventieve maatregelen tegen woninginbraak te treffen, denk hierbij aan goed en degelijk hang- en sluitwerk.
  2. Sociale overlast: het aantal verwarde personen op straat neemt de laatste jaren sterk toe. In 2011 waren dat 250 personen, in 2013 waren dat 400 personen en in 2014 maar liefst 558. De SGP bepleit overname van het Haagse model waarbij de (mobiele) OVP (Opvang Verwarde personen) goede resultaten laat zien.
  3. De SGP ziet graag dat er gestructureerde begeleiding wordt gegeven aan ex-gedetineerden. Dit ter bevordering van de re-integratie in de samenleving.
  4. Jeugdoverlast: op jaarbasis komen er 1172 meldingen van jeugdoverlast binnen, dat is erg veel. De ontmanteling van de Hot Spot hangplek op de Noothoven van Goorstraat behoeft navolging bij andere overlast gevende locaties.
  5. De fractie wil graag een spoedige evaluatie van het prostitutiebeleid op de politieke raadsagenda plaatsen. Er zal een evenwichtige balans moeten komen tussen doelstellingen, prioriteiten en politiecapaciteit. De SGP zal bij de komende Kadernota Veiligheidsbeleid (2015-2018) en het Actieplan 2015 via moties en amendementen de nodige aanscherpingen rondom veiligheid bepleiten.