25 november 2017

Algemene Beschouwingen over de begroting 2018-2021

Voor ons ligt de programmabegroting 2018-2012. De laatste begroting van het 2e college van deze raadsperiode. Een raadsperiode die een aantal markante momenten kende: de start, de herstart, een leegstaande kazerne, maar ook de deelname van de SGP aan de huidige zakencoalitie.

Voorzitter, vooraf heb ik een vraag aan u: mag ik één keer onbescheiden zijn? …… Zonder de SGP had de huidige zakencoalitie er niet gekomen. En er zijn mensen in deze zaal die begrijpen wat ik bedoel. Aan de andere kant, in alle bescheidenheid, dat geldt voor elke partij die deelneemt aan de zakencoalitie, en dat begrijpt iedereen in deze zaal.

Laatste keer

Voorzitter, deze algemene beschouwingen zijn voor mij persoonlijke de laatste. Voor de 7e keer in 8 jaar mag ik de begroting van een beschouwing voorzien. Als woensdagavond de begroting wordt goedgekeurd, is dat gelijk de erfenis die we nalaten voor onze opvolgers. En wat we nalaten is belangrijk voor hen die na ons komen. Ook vanuit de, voor ons belangrijke Bijbelse opdracht om de aarde te bouwen en te bewaren. Dat betekend ook te zorgen voor elkaar en voor de stad. Niet alleen materieel maar ook immaterieel.
Als we kijken naar de begroting vallen ons een aantal zaken op:

1. We begroten prudent en zijn zuinig op Gouds geld. Wat te veel betaald is gaat terug naar de inwoners. De verlaging van de OZB is hier een goed voorbeeld van.
  2. De spaaroptie om het weerstandsvermogen op voldoende niveau te houden, kan worden verlaagd omdat we voldoende in staat zijn om risico’s op te vangen (hierover heb ik zo nog wel een vraag aan de wethouder financiën).
  3. Afval scheiden loont. Belangrijk om goed in de gaten te houden welke ontwikkelingen er gaande zijn op dit gebied. Met name het na-scheiden blijkt effectiever te zijn dan hoe wij het nu organiseren. Wij roepen het college op om deze ontwikkelingen nauwlettend in de gaten te houden en hier op in te spelen. Graag een reactie van de wethouder.
  4. Wij zijn blij dat de winkelvisie er nu eindelijk ligt. Onze motie uit 2015 wordt dus uitgevoerd. In die motie hebben ook gevraagd om een kennissessie te organiseren. Kunnen we die nog verwachten?
  5. Wanneer wordt het prostitutiebeleid geëvalueerd? Dit ligt ook al lang op de plank.

Roze zaterdag/roze jaar

In de begroting is een bedrag opgenomen van € 115.000,00 voor Gouda Roze. Aan de ene kant hebben we daar bezwaar tegen omdat we kritisch moeten zijn als het gaat om subsidies. Aan de andere kant inhoudelijk: Als SGP geloven wij vanuit de Bijbel dat God een man en een vrouw geschapen heeft en dat seksualiteit plaatsvindt tussen een man en een vrouw en binnen een huwelijk. U zult begrijpen dat de huidige opvattingen hierover ons verdriet doen en we vinden het daarom ook geen taak van de overheid om actief bij te dragen aan een dergelijk Maatschappelijk initiatief.

We zijn het er mee eens dat iedereen mag zijn wie hij of zij is. Maar het mag nooit zo zijn dat iedereen ook hetzelfde moet denken. Het is dus ook maar de vraag of de verbinding die Gouda Roze tot stand wil brengen er daadwerkelijk zal komen. Met name gelet op de ondersteunende partijen als het COC. Hun streven naar algemene acceptatie riekt naar gewetensdwang. Daar kan toch niemand voor zijn? Wij zullen daarom ook niet instemmen met het subsidiebedrag en hiervoor mogelijk een amendement indienen.

Tot slot

Tot slot voorzitter, er ligt een goede begroting als erfenis voor onze opvolgers. Toch vinden wij als SGP dat er opnieuw te weinig aandacht is voor een echt probleem dat de komende jaren op ons af gaat komen nl. de bodemdaling. Wat vindt de wethouder van het idee om de spaaroptie om te zetten in een fonds bodemdaling om daarmee voor de toekomst voldoende middelen te hebben?

Voorzitter, dank aan het college, de ambtenaren voor het werk aan deze begroting. Dank aan de huishoudelijk dienst voor hun goede zorgen en aan de griffie voor alle ondersteuning. Wij wensen u allen Gods rijke zegen en wijsheid toe voor het laatste deel van deze raadsperiode. Als laatste beterschap voor collega De Lange en sterkte voor collega Tatou en zijn familie. En mede in dat verband wil ik afsluiten met de wijze les van Paulus:

Wie meent te staan, ziet toe dat hij niet valle.