26 januari 2015

Art. 38 vragen inzake Dreef

Op 6 januari 2015 heeft Jacques Rozenzaal artikel 38 vragen gesteld over de scheurvorming in het asfalt aan de Dreef, deze vragen beantwoorden wij als volgt:

  1. Wat is de achtergrond van deze snelle verzakking/Schade aan de weg?
    Aan de Dreef is sprake van verschil in zettingssnelheid (snelheid waarmee de weg zakt) tussen de bestaande en de nieuwe rijstroken waardoor scheurvorming in het asfalt ontstaat. De oorzaak is dat een bestaande weg reeds enkele keren is opgehoogd en minder snel zakt dan een weg op een niet eerder opgehoogd terrein. Binnen het project ‘Ophogen Bleulandweg/Büchnerweg/Dreef’ is de Dreef ter hoogte van de Joh. Calvijnschool verbreed vanwege het verlengen van de afslag en het verbreden van het fietspad. Ook op de Büchnerweg en de Bleulandweg is op plaatsen de weg verbreed. Op basis van geotechnisch onderzoek (grondboringen en sonderingen) is een advies voor de stabilisering van de ondergrond opgesteld. De bodem in Gouda is echter niet overal hetzelfde opgebouwd. Daardoor kennen de geotechnische adviezen standaard een onzekerheidsfactor. Aan de Dreef blijkt de ondergrond in combinatie met de asfalt weg sneller te zakken dan op basis van de onderzoeken verwacht werd.
     
  2. Wie is verantwoordelijk om de schade te herstellen?
    De gemeente is verantwoordelijk voor het herstel.
     
  3. Welke korte termijnmaatregelen worden genomen in het kader van verkeersveiligheid en bereikbaarheid.
    De grote scheur op de linksafstrook, richting Burg. Jamessingel, is afgezet omdat hier een te grote zetting plaatsvindt die niet met een standaardreparatie is te verhelpen. Aan de zijde van de Joh. Calvijnschool zijn onlangs enkele kleinere scheuren in het asfalt hersteld.
     
  4. Welke lange termijnmaatregelen worden genomen om deze schade duurzaam te herstellen en verzakking in de toekomst te voorkomen.
    De scheur in de afgezette linksafstrook wordt regelmatig opgemeten om de zettingsontwikkeling te volgen. Aan de hand van de zettingshistorie en nader geotechnisch onderzoek wordt een oplossing geformuleerd. Dit voorjaar wordt het advies verwacht om tot een oplossing voor de komende jaren te komen.
     
  5. Voorziet het college voor de toekomst vaker dergelijke schades en problemen aan de weg kort na groot onderhoud en wat gaat zij hiertegen doen
    De goudse bodem bestaat uit een dikke veenlaag die zakt en daarom periodiek opgehoogd moet worden. Dit kost de gemeente veel geld. Over het algemeen wordt een weg opgehoogd op dezelfde plek als voorheen. Dan ontstaan er nagenoeg geen zettingsverschillen. Soms is het echter noodzakelijk om verbredingen aan te brengen op plekken waar niet eerder een weg lag. Dan is er een kans op zettingsverschillen. Bij ophoog- en aanpassingsprojecten als deze wordt daarom altijd ontworpen met input van geotechnische onderzoeken met als doel de meest stabiele en meest kosteneffectieve aanpak te vinden. De ervaring leert dat deze methode in Gouda zelden leidt tot situaties waarbij kort na aanleg een rijstrook buiten gebruik moet worden gesteld. Helaas reageert de ondergrond op deze plek anders dan elders op de Bleulandweg waardoor aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn.