14 februari 2015

‘Er schuilt angst en onwetendheid achter antisemitisme’

‘Semiet’ pleit voor meer dialoog tussen bevolkingsgroepen

GOUDA – ‘Antisemitisme is geen haat, maar angst, afgunst en onkunde. Daarom moeten we voortdurend het gesprek aangaan met andere groepen in Gouda om er achter te komen wie mensen zijn en wat hen drijft.’ Dat was de stelling van dhr. Pagrach afgelopen donderdag op een bijeenkomst van de SGP in Gouda. Bij de ongeveer 35 aanwezigen pleitte hij voor ‘semitisme’. ‘Veel moslims zijn ook afkomstig van Sem. Laten we onderling de dialoog aangaan’.

Dhr. Pagrach is geboren uit Joodse ouders, dus kon vanuit de praktijk spreken over antisemitisme. Toch klaagde hij weinig over wat zijn volk wordt aangedaan. ‘Het Joods volk heeft al 2000 jaar vervolging achter de rug en misschien kun je daarom spreken van een zekere vorm van gewenning’. Veel meer aandacht gaf hij aan de dialoog die volgens hem de oplossing kan bieden voor de schijnbare haat tegen zijn volk. Bewust begon hij zijn betoog daarom met zijn levensgeschiedenis, zodat de aanwezigen meer begrip zouden krijgen voor hem als persoon en voor zijn bevolkingsgroep.

Zijn verhaal riep herkenning op bij de SGP-ers: ‘Hoe vaak voeren wij een gesprek met moslims?’ Op een ander punt kreeg Pagrach minder bijval. Zijn stelling dat dé waarheid niet bestaat, maar alleen ‘mijn waarheid’, werd stevig tegengesproken. Ook zijn stelling dat de mens van nature goed is, werd volgens de aanwezigen niet bevestigd door de harde realiteit waarmee het Joodse volk wordt geconfronteerd. Maar Pagrach bleef optimistisch: ‘Ik geloof in een oplossing’. De dialoog die hij bepleitte, was op deze avond in elk geval begonnen.