28 mei 2013

Goudse excursie

Sommige Gouwenaars zullen weten dat onze stad in 1272 stadsrechten kreeg. Maar wat is er zoal voor en na die mijlpaal in onze stad gebeurd? Weinigen zullen weten, dat er al duizenden jaren voor onze jaartelling jagers en verzamelaars hun kamp hebben opgeslagen in de polder Westergouwe. En dat je aan vijf scherven en een stukje hout kunt zien, dat de Romeinen tussen het jaar 0 en 200 langs zijn geweest, leer je alleen tijdens een excursie met de stadsarcheoloog van Gouda.

Op donderdag 17 mei hebben ongeveer 15 SGP-ers het regenachtige weer getrotseerd om wat meer te weten te komen over de historie van de stad. Stadsarcheoloog dhr. M. Groenendijk liet ons de plek zien waar Gouda is begonnen. Een kunstmatige verhoging (motte) met een kasteel of schans erop vormt het allereerste begin naast het huidige Museum Gouda. Rond 1200 lag daarbij het Hof van de Heeren van der Goude (waarschijnlijk naast de Jeruzalemkapel) en een kapel op de plek van de huidige St. Jan.

Schippers die van de IJssel naar de Gouwe wilden, moesten bij de Donkere Sluis hun goederen overladen en dit enkele dagen in de stad verblijven. Er kon dus geld verdiend worden en daarmee kon Gouda uitgroeien tot een echte stad. Tijdens de excursie hebben de Veerstalroute gelopen waarin nog prachtig te zien is, waar vroeger de stadsmuur met poorten en torens heeft gelopen. En natuurlijk moesten nog even het verhaal horen van het Bolwerk waar een groot gebied 6 meter diep is afgegraven, wat zeer veel informatie heeft opgeleverd. Maar voor archeologen blijft het adagium: Alles wat onder de grond blijft, ligt er veilig, dus ga niet onnodig opgravingen doen.