26 november 2015

Inbreng bij begroting: Laat Koudasfaltterrein over aan markt

Op maandag 9 en woensdag 11 november heeft de Goudse gemeenteraad de begroting voor 2016 e.v. besproken en vastgesteld. Hieronder de bijdrage van onze fractievoorzitter, Arjan Versteeg:

Voorzitter, de SGP fractie is over het algemeen tevreden met de voorliggende begroting. Het financiële beleid zoals dat tot nu toe gevoerd is ondersteunen wij dan ook. Het kan altijd anders en misschien ook wel beter en bepaalde keuzes zouden wij niet gemaakt hebben.

Voor de toekomst hebben wij nog wel wat opmerkingen die ik hierbij op een rijtje zet:

1. Het weerstandsvermogen: wat ons betreft sparen we meer dan nu in de begroting is opgenomen. Dit was voor de reden om de afgelopen periode diverse malen aan te dringen op voorstellen met daarin structurele maatregelen om juist de spaaroptie uit te breiden.

2. Koudasfaltterrein: hierover zal binnenkort gesproken worden. Voor de SGP blijft het een risicovol gebeuren. De plannen van Goudasfalt blijven vaag terwijl een andere initiatiefnemer juist zeer concrete plannen heeft en zelfs al een investeerder. Wat ons betreft trekt de gemeente zich terug uit dit hele traject en laat het aan de markt over, er is immers al een marktpartij. Hierdoor lopen wij geen risico. Als we echt prudent willen begroten, is dit de kans om te laten zien wat dat in de praktijk inhoudt. Wij vinden het dan ook een slimmigheidje van het college om aan de ene kant een leningenplafond in te stellen maar daarin nog wel ruimte te houden om leningen aan te gaan. Zeker als deze voor idealistische spielereien gebruikt gaat worden zult u ons op uw pad vinden. Graag horen wij van het college waar deze ruimte concreet voor nodig is?

3. Via contacten vanuit onze fractie met de Marokkaanse gemeenschap blijven ons berichten bereiken dat ouders letterlijk met hun handen in het haar zitten als het gaat om problemen met hun kinderen. Wij willen graag weten of u op de hoogte bent van deze problemen, wat er op dit moment concreet gedaan wordt en of de ouders te bereiken zijn?

4. Wij zijn benieuwd naar de stand van zaken met betrekking tot de Vennootschapsbelasting.

5. In de programmabegroting op pagina 68 onder paragraaf 4.6.2.6 staat dat het beheer van het openbaar gebied van het Gouwepark is overgedragen aan de gemeente Zuidplas. Volgens onze informatie is dat niet juist en lopen de onderhandelingen hierover nog. Graag hierop een reactie.

6. Wij zitten nog steeds te wachten op de reactie van de wethouder op ons alternatief dat wij ingediend hebben om te komen tot andere keuzes als het gaat om bezuinigingsmaatregelen om het tekort voor dit jaar op te lossen. Wij wijzen er de wethouder op dat hier ook structurele maatregelen in zitten. Als de wil er is, kan hij daar zeker iets mee.

Met de komst van een asielzoekerscentrum volgend jaar, zal een nieuw hoofdstuk Goudse multiculturele samenleving geschreven gaan worden. Dat vraagt regionaal grote inspanningen om nieuwe Nederlanders deel te gaan laten uitmaken van deze samenleving en is een grote opdracht voor de krappe woningmarkt en moeizame arbeidsmarkt. Daar moet een goed regionaal plan voor komen. Ook bij werkbezoeken naar aanleiding van de decentralisaties sociaal domein bleek dat de multicuturele Goudse samenleving de nodige zorgen en uitdagingen met zich meebrengt.

Deze voortdurende uitdagingen kan je niet alleen beantwoorden met de -soms wat naïeve- wens "wir schaffen das". Natuurlijk staat de SGP voor de samenleving waar we de handen uit de mouwen steken en veerkrachtig aan de slag gaan. Maar het is ook goed om beperkingen eerlijk onder ogen te zien en te benoemen.

Het was voor de SGP opvallend nieuws om te lezen dat een fervent voorstander van algehele zondagsopenstelling -de Primera in WC Bloemendaal-, toch heeft besloten zijn winkel op zondag weer op slot te doen. Voorop staat voor de SGP dat zondagsrust goed is voor hele samenleving, maar het sterkt ons ook in het idee dat dit collegebeleid het grootwinkelbedrijf bevoordeeld. Het is goed voor Gouda en en Gouwenaars als we een collectieve rustdag hebben. College, maak daar werk van!

Tot slot voorzitter, we spreken vandaag over geld en de bijbelse notie hierover is simpel: als we een dak boven ons hoofd hebben en kleding dan moeten we tevreden zijn. Een eenvoudige opdracht die in de praktijk nogal eens weerbarstiger is gebleken. Wat ons betreft geeft het wel richting aan hoe we met geld om dienen te gaan, met name gemeenschapsgeld. Namelijk dienstbaar aan de samenleving, als rentmeester maar ook als beschermer van hen die het zelfstandig niet redden. Daarbij kom ik terug wat ik eerder gezegd heb in het kader van de vluchtelingenproblematiek: zijn we bereid om een deel van onze welvaart in te leveren voor het welzijn van de ander?

Als laatste dank aan de huishoudelijke dienst, de ambtenaren de griffie en het college. Wij wensen u Gods zegen toe bij uw werk in de komende periode.

Dank u wel.

Naar aanleiding van de beantwoording van onze vragen door de wethouder hebben wij in de tweede termijn een motie ingediend om het leningenplafond te verlagen. Wij zijn van mening dat als je een maximum stelt aan het bedrag van je leningen, je dit plafond ook moet verlagen als de omvang van je leningen afneemt door bijvoorbeeld aflossingen. Op dit moment is het plafond € 350 miljoen en het bedrag aan leningen € 325 miljoen een verschil van € 25 miljoen (= ruimte om bij te lenen). Als we volgend jaar bijvoorbeeld € 10 miljoen aflossen wordt deze ruimte € 35 miljoen. De SGP wil deze ruimte maximaal € 25 miljoen houden. Hiermee laat het college zien dat het plafond niet zomaar een symbool is, maar ook echt iets inhoudt. Helaas ging het college niet mee in deze opvatting en ook de meerderheid van de gemeenteraad was het niet eens met onze opvatting.