9 december 2017

Motie vlaggen in de raadszaal

Woensdag 29 november is er door de SGP fractie een motie ingediend die het presidium verzoekt om in de raadszaal naast de Nederlandse vlag ook de Goudse vlag zichtbaar te maken. We hebben er voor gekozen om de toelichting op de motie sober te houden maar ook gelijk te benoemen dat er ook gevoelens kunnen zijn van nationalisme maar dat dat niet willen bereiken met de motie.

Het gaat ons om de Nederlandse vlag als symbool van onze natie en dat de vlag staat voor alles wat ons als Nederlanders samenbindt. Gouda maakt onderdeel uit van het Koninkrijk der Nederlanden en daarom leek het ons ook goed om naast deze vlag ook de Goudse vlag op te hangen.

Discussie

Dat deze motie emotie zou oproepen was te verwachten, toch ontstond er wel een inhoudelijke discussie over het waarom wel of niet. Ook waren er partijen die dan de Europese vlag wilden maar die wel konden leven met waar de motie toe opriep. D66 was duidelijk niet gecharmeerd van de motie en ook PvdA liet duidelijk blijken. D66 vond het allemaal maar niet en al helemaal niet als symbool. Daar moeten we terughouden mee zijn in de raadszaal. PvdA dacht de SGP nog een hak te zetten door te refereren aan onze inbreng rond de motie over artikel 1 van de Grondwet. Ondergetekende zou toen gezegd hebben dat we terughouden zouden moeten zijn met symbolen en dat we met het aanbrengen van art. 1 een precedent zouden schapen. Gelukkig wist onze fractievoorzitter nog precies wat hij gezegd had. Hij had het niet over symbolen gehad maar over teksten uit de grondwet. Daarnaast deed hij zelfs nog het voorstel om dan elke vergadering maar te starten met het voorlezen van een artikel uit de grondwet omdat elk artikel even zwaar zou moeten wegen. Nog beter zou het zijn om het ambtsgebed weer in te voeren. Helaas strandde daarmee het opzetje van PvdA.

Wraakmotie

Nadat onze motie in stemming was gebracht en met 18 stemmen voor en 14 tegen was aangenomen. Kwam D66 met een wraakmotie. Want als er nu toch voor de motie van SGP was gestemd, moest er ook ruimte worden gemaakt voor het aanbrengen van een themavlag. In 2018 te beginnen met de Goudse regenboogvlag die ontworpen is voor het Roze jaar. Daarbij gebruikte men de argumenten tegen onze motie voor haar eigen motie. Hoe tegenstrijdig kun je zijn. Helaas haalde deze motie het ook en zal het presidium zich dus hierover moeten gaan beraden.

Duidelijk is wel weer geworden dat je het in een zakencoalitie op dit gebied niet van elkaar moet hebben. Een totaal gebrek aan gunning wordt dan pijnlijk zichtbaar. We zullen het maar houden op geldingsdrang in aanloop naar de verkiezingen.