30 april 2018

Ontevredenheid over verplaatsing Warenmarkt op Roze zaterdag

Het marktplein wordt 23 juni beschikbaar gesteld voor Roze zaterdag. De marktondernemers is zonder overleg meegedeeld dat ze dan naar Klein-Amerika moeten. "Zo mag het college niet omgaan met onze marktkooplui", stelt SGP-raadslid Harold Hooglander.

De SGP heeft hierover, mede namens GBG, SP, Gouda 50+, VVD en PvdD, vragen gesteld aan het college. "Voordat de toezegging werd gedaan aan de organisatoren van Roze zaterdag had het college in overleg moeten treden met het bestuur van de warenmarkt. Nu staan deze ondernemers voor voldongen feiten", aldus Hooglander. De ondernemers lopen nu veel inkomsten mis en worden daarvoor niet gecompenseerd. "De communicatie met de marktondernemers had beter gemoeten. De markt is heel belangrijk voor Gouda. Daar moeten we zuinig op zijn", stelt de SGP. De partijen vragen daarom hoe het college het vertrouwen bij deze ondernemers gaat herstellen.

De verplaatsing naar Klein-Amerika leidt er bovendien toe dat er minder (camper)parkeerplaatsen beschikbaar zijn. Doordat ProRail onderhoud pleegt en er die zaterdag geen treinverkeer mogelijk is, worden extra auto's verwacht. Gevraagd wordt hoe het college het parkeerprobleem denkt op te lossen en hoe een verkeerschaos wordt voorkomen.

Art. 38  vragen Verplaatsing markt op 23 juni 2018

Vanwege de festiviteiten van Roze zaterdag op 23 juni 2018, heeft het college toegezegd een vergunning te willen afgegeven om deze festiviteiten op de Markt te laten plaatsvinden. De marktondernemers is door het college meegedeeld dat ze moeten uitwijken naar Klein-Amerika.
Daarom stelt de SGP, mede namens GBG, SP, Gouda50+, VVD en PvdD, de volgende vragen:

1.    Deelt het college onze mening dat de zaterdagmarkt belangrijk is voor Gouda? Is het college ook van mening dat we de jarenlange bereidwilligheid van de marktondernemers om uit te wijken voor de kermis en ijsbaan moeten waarderen?

2.    Welke toezeggingen zijn er gedaan aan de organisatoren van Roze zaterdag ten aanzien van het gebruik van de Markt en het Stadhuis? Is het juist dat de vergunning nog niet is verleend?

3.    Kan het college aangeven of er, vóórdat er een toezegging werd gedaan aan Gouda Roze, overleg heeft plaatsgevonden met de marktondernemers? Zo ja, wat was de uitkomst van dit overleg (welke afspraken, inkomstvermindering, tegemoetkoming e.d.)? Wat is de reactie geweest van de marktondernemers?

4.    Als er vooraf geen overleg heeft plaatsgevonden, wat is daarvan de reden?

5.    Het college heeft de bevoegdheid om bij bijzondere gebeurtenissen de markt ‘te verplaatsen’. Is dit voor het college een bijzondere gebeurtenis en wat zijn daarvoor de criteria?

6.    Waarom lijkt de rekening volledig bij de ondernemers te worden gelegd? Waarom heeft het college niet gezorgd voor een compromis (waartoe de marktondernemers bereid waren) door bijvoorbeeld de markt eerder te laten stoppen en het programma van Roze zaterdag later te starten?

7.    Is het college zich bewust dat het verplaatsen naar Klein-Amerika voor de marktondernemers leidt tot forse inkomstendervingen?

8.    Op welke wijze denkt het college de ondernemers van de warenmarkt alsnog tegemoet te komen?

9.    Hoe denkt het college het vertrouwen van de marktondernemers te herstellen?

10. Nu bekend is geworden dat op deze zaterdag geen treinen rijden en er naar verwachting veel mensen per auto komen, hoe denkt het college een verkeerschaos te voorkomen?

11. Realiseert het college zich dat de verplaatsing van de markt naar Klein-Amerika leidt tot nog minder (camper)parkeerplaatsen? Hoe gaat het college de verwachte parkeerproblemen voorkómen?

SGP: Harold Hooglander

GBG: Jan de Koning