12 juli 2013

Plan Zuidelijk Stationsgebied afgewezen

Bij het vaststellen van de agenda aan het begin van de vergadering deed zich een merkwaardig verschijnsel voor. Multi Vastgoed had namelijk de raad per brief verzocht om het onderwerp van de agenda te halen om even een pas op de plaats te maken en om mogelijk met een gewijzigd voorstel te komen. Maar ook om nog eens met betrokkenen te kunnen overleggen. Omdat de raad zelf haar agenda bepaald moest er na wat debat gestemd worden over de brief van Multi Vastgoed met als uitkomst dat er toch besloten zou worden over het plan.

Voordat de voorzitter het plan aan de orde stelde heeft de fractievoorzitter van de SGP het initiatief genomen om een schorsing van de vergadering aan te vragen om met een aantal partijen, Multi Vastgoed en Gouda onderneemt te overleggen over de ontstane situatie. Het resultaat van dit overleg was een motie waarin het college werd opgedragen om met alle betrokken partijen opnieuw in gesprek te gaan. Hierbij zouden op zijn minst de kerk en de wijkteams bij betrokken moeten worden. Helaas haalde deze motie geen meerderheid.

Toen over het plan gestemd werd bleken uiteindelijk alleen de raadsleden van het CDA voor het plan te zijn. De SGP is tegen het huidige plan omdat het niet beschikt over een deugdelijke oplossing voor de verkeersafwikkeling. Fractievoorzitter Versteeg: 'De SGP is op zich niet tegen herontwikkeling van het gebied, omdat verpaupering dreigt. Belangrijke randvoorwaarde is dat er geen overlast is van bijv. winkels voor de kerk aan het Stationsplein. Nu het college gaat werken aan verruiming van het aantal koopzondagen, wordt punt belangrijker. Als er in de toekomst nieuwe plannen ingediend zullen worden voor het Zuidelijk Stationsgebied, dan weegt de SGP de zondagsopenstelling zeker mee.'

Met het afstemmen van dit plan zal het voorlopig wel onduidelijk blijven wat er in het Zuidelijk Stations gebied gaat gebeuren. Misschien zijn er toch ontwikkelaars die er brood in zien? Zij zullen dan wel met een goede oplossing voor het verkeer moeten komen.