8 oktober 2014

PWA-kazerne

Het college heeft ons gevraagd een advies te geven over de ABC constructie voor de verkoop van de PWA kazerne. Dit vanwege de maatschappelijke impact. Over dat laatste gesproken had de SGP het slimmer gevonden als de wijk reeds in een eerder stadium betrokken was bij de herbestemming van de kazerne. Volgens de wethouder heeft men daar mee geworsteld. Maar een simpel briefje met daar in de tekst dat er plannen zijn met de kazerne en een een preview van deze plannen had chiquer geweest. Onrust ontstaat altijd in dit geval dus daar had het college het niet voor hoeven laten.

Dan de plannen zelf. De SGP is niet onder de indruk van de bussinescase voor het Islamitisch centrum. De cijfers blijven onduidelijk. Zijn het nu wel 4500 gebedsplaatsen of maar 1500 mannen zonder de vrouwen en dan nog de 5000 handtekeningen. Afgaand op de cijfers op de website voldoet het plan niet aan de parkeernormen en zouden er minimaal 450 parkeerplaatsen moeten zijn. Dit staat los van bezoekersaantallen maar is gerelateerd aan gebedsplaatsen. Ook over de woningen en de relatie met Woonpartners is onduidelijkheid ontstaan. De enige zekerheid die we hebben is het geld waar dan weer anderen van beweren dat ook hier een luchtje aan zit. Als laatste is er onduidelijkheid over de sluiting van de 3 huidige moskeeën. Uit brieven die we ontvangen hebben blijkt het tegendeel en grote verdeeldheid over deze sluiting en de plannen voor een Islamitisch Centrum.

Dan de Ark/Gemiva. De SGP is van mening dat wij een ereschuld hebben aan met name de Ark. Dat de combinatie met Gemiva voordeel oplevert voor De Ark en de gemeente geeft het belang van deze combinatie aan. Daarnaast hebben wij een wettelijke huisvestingsplicht. Dit hebben wij niet voor de Moskee. Wat betreft het financiële tekort, daarvoor zullen wij dan met de begrotingsbehandeling een voorstel voor indienen. Tevens vermoeden wij dat er nog wel onderhandelingsruimte is bij de ontwikkelaar. Dus een uitdaging voor de wethouder.

Het advies van de SGP is dan ook een ABC constructie met de Ark/Gemiva en anders kan het wat ons betreft gewoon naar de markt.

Tot slot nog iets over het proces. Dit bevredigd de SGP niet wij zouden veel liever zien dat er door de raad gewoon een besluit genomen wordt en er dus in de volgende besluitvormende raad een raadsbesluit voorligt. Anders overwegen wij hiertoe mogelijk een motie in te dienen.