8 oktober 2014

Raad kiest voor de Ark

Gouda - Met een krappe meerderheid heeft de Goudse gemeenteraad haar voorkeur uitgesproken om in de voormalige Prins Willem Alexanderkazerne de scholen voor speciaal onderwijs De Ark en Gemiva te vestigen boven het islamitisch centrum El Wahda.

Maar een echte zekerheid is er nog niet, omdat het college van BenW uiteindelijk beslist aan welke partij de PWA kazerne aan de Groen van Prinsterersingel via een ABC constructie verkocht wordt. Eerder heeft wethouder Daphne Bergman wel toegezegd het advies van de raad te zullen volgen. Tijdens het raadsdebat woensdagavond spraken alle politieke partijen hun voorkeur uit. Collegepartijen PvdA, D66 en GroenLinks gaven duidelijk aan de kazerne te gunnen aan het islamitsch centrum. “De moskee heeft publieke urgentie, gezien de overlast van de huidige moskeeën. Wat ons betreft hoeven de andere moskeeën niet dicht, als de overlast maar over is,” aldus Thierry van Vugt. Ten aanzien van De Ark bevestigde van Vugt dat de gemeente weliswaar een zorgplicht heeft voor VSO De Ark, maar niet verplicht hoeft mee te werken aan zorg met Gemiva. De VVD koos als enige coalitiepartij voor de Ark en Gemiva. “Beide plannen zijn onvoldragen, maar bij het plan van de moskee hebben wij niet het gevoel van eenheid. Er zijn nog teveel vragen open blijven staan,” stelde Ronald Verkuijl. Collegepartij Gouda Positief hield als enige partij de boot af. Johan Weeber pleitte eerst voor een uitgebreid verkeersonderzoek in de wijk en de mogelijkheid te onderzoeken om een verkeersontsluiting te realiseren vanaf de Bodegraafsestraatweg. “Wij vinden dat er een ultieme poging dient te worden ondernomen om zowel De Ark als de moskee in de kazerne onder te brengen.”
Een gezamenlijke huisvesting zou betekenen dat er alleen plaats is voor De Ark en niet voor Gemiva. En dat is juist de wens van Stichting Klasse, waaronder De Ark valt. Er is al een bemiddelingspoging ondernomen voor een gezamenlijke huisvesting en dat is mislukt. Alle partijen waren het erover eens dat de communicatie met de buurt vooraf veel beter had gemoeten. “Het is niet goed als de buurt een ingrijpend plan als El Wahda uit de krant moet lezen,” stelde Huivert van Rossum (CDA). Ook volgens Arjan Versteeg (SGP) was het slimmer geweest om eerst met de buurt te overleggen. “Ik ben dan ook niet onder de indruk van het plan van de moskee. Er is nog veel onduidelijk. Dat het geld er is, is de enige zekerheid. Bovendien hebben we een ereschuld naar De Ark.” Anna van Popering (ChristenUnie) vindt dat het ‘nu genoeg is geweest.’ “De Ark is al 11 jaar op zoek naar een geschikte locatie. De Ark was bovendien al veel langer dan de moskee met de kazerne bezig, dus wie het eerst komt, wie het eerst maalt.”

Bron: Goudse Post