12 juli 2013

SGP positief over rem op uitgaven gemeente

Tijdens de raadsvergadering van 3 juli 2013 heeft wethouder Van de Akker een memo aangekondigd waarin wordt ingegaan op een besluit dat het college heeft genomen met betrekking tot de financiën.

Het gaat om het zogenaamde DOS (Doorgaan Of Stoppen) scenario. Dit houdt o.a. in dat de gemeente per direct een vacaturestop instelt, de externe inhuur van personeel beperkt of stopt en dat bij elke uitgave die wordt gedaan, gekeken wordt of stoppen een mogelijkheid is of dat het misschien mogelijk is om het voor minder te doen.

Vanuit de raad kwamen op de aankondiging van het memo kritische reacties. Met name de oppositiepartijen waren ontstemt omdat de wethouder in het memo nogal het een en ander uitvoert wat zij juist in moties tijdens de behandeling van de Voorjaarsnota, een week ervoor, hadden gevraagd. Die moties werden verworpen of door de indieners teruggetrokken.

De SGP is tevreden met de memo omdat zij tijdens de behandeling van de Voorjaarsnota had opgeroepen om nog eens kritisch naar de eigen organisatie te kijken en om bij bepaalde uitgaven vanuit de nulgedachte te redeneren. Met andere woorden: kijk eerst of de uitgaven nodig zijn, kijk ook kritisch naar de hoogte van het bedrag, maar let ook op doelmatigheid. Dit was door de wethouder toegezegd en daarom kon de SGP niets anders dan tevreden zijn.

Fractievoorzitter Arjan Versteeg vindt het moment de aankondiging wel merkwaardig. Op DV donderdag 18 juli is er een spoeddebat over het memo. De SGP zal daar tijdens deze vergadering nog nader op ingaan richting wethouder.