4 maart 2015

SGP tegen huidig plan

Gewetensworsteling

Voorzitter, als vertegenwoordigers van een christelijke partij hebben wij in deze wereld 2 belangrijke opdrachten: als eerste God liefhebben boven alles en als tweede onze naasten als ons zelf. Deze 2 opdrachten stelt ons als SGP'ers in dit dossier voor een dilemma. Aan de ene kant de wetten en grondwet van Nederland met daarin o.a. vrijheid van godsdienst, van meningsuiting en van vereniging. Grondrechten waar wij, net als elke inwoner van ons land, gebruik van maken. Aan de andere kant ons eigen geweten. Als SGP'er kan ík nooit voor een moskee stemmen waarin een godsdienst wordt beleden die het bestaan van Jezus als Zoon van God loochent en verwerpt. Hier hebben wij als SGP in de achterliggende periode dan ook ernstig mee geworsteld.

Respectvol samenleven

Het heeft ons dan ook pijn gedaan dat een deel van de discussie rond de Prins Willem Alexanderkazerne zich heeft afgespeeld in een sfeer van zij en wij. Toonzetting in debat en media stuitten óók óns soms tegen de borst. Een sfeer waarin mensen van welke geloofsovertuiging dan ook, in een hoek worden geplaatst waar zij niet -willen- horen. Wij kunnen ons daarom ook de teleurstelling van de woordvoerder van het Islamitisch Centrum voorstellen.

Aan de andere kant moeten we niet vergeten dat we op dit moment leven in een wereld die in vuur en vlam staat. Waarbij mensen in naam van de islam anderen op de meest barbaarse wijze om het leven brengen. Helaas moeten we daarbij constateren dat dit van alle tijden is maar, spijtig genoeg, ook van alle religies. In dat licht bezien is het niet vreemd dat mensen elkaar over en weer bejegenen zoals men nu doet. Maar het is niet goed te praten. Het deed me dan ook oprecht goed om te horen dat de heer Boukayouh zei dat zij die in een Drie-enige God geloven, zijn broeders en zusters zijn. Bijbels historisch gezien correct, maar toch in de praktijk totaal anders. Iedereen verdient in onze stad respect en een plek. Tegelijk gun ik elke Gouwenaar de vreugde, vrijheid en redding van het geloof in Jezus als Zoon van God. Dat is voor ons ook de reden geweest om ons in dit debat op te stellen zoals wij ons opgesteld hebben.

Inhoudelijke beoordeling plan

Voorzitter, in de afgelopen periode zijn wij als SGP volstrekt helder geweest over hoe de gemeente met de Prins Willem Alexanderkazerne moet omgaan. Wij zijn uiterst kritisch geweest en voor sommigen zelfs onuitstaanbaar. Als wij daarbij mensen gekwetst hebben -iets wat nooit onze intentie is geweest- dan wil ik daarvoor hierbij mijn excuses aanbieden.

Terug naar het voorstel kom ik uit bij de motie die de SGP met anderen heeft ingediend waarbij het college is verzocht om alléén de abc-constructie aan te gaan voor de Ark/Gemiva in combinatie met ABC/Nova en van Wijnen, voor ons vanwege de onderwijshuisvestingsverplichting in combinatie met een 12-jarige zoektocht als achtergrond. Het college heeft steeds gezegd hier invulling aan te geven. Dit laatste blijven wij té goedkoop vinden. Uit de discussie die naar aanleiding van deze motie ontstond, maar ook de teneur van het debat had het college duidelijk kunnen opmaken wat de raad in meerderheid wilde. Helaas koos het college haar eigen weg met alle gevolgen van dien. Verwijten die klinken als zouden wij de discussie hebben gepolariseerd werp ik dan ook verre van mij. Wij hebben in alle oprechtheid geprobeerd om onze rol als volksvertegenwoordigers te vervullen. Dat we daarbij wel eens een rol speelden die men niet van ons verwachtte, dat zij dan maar zo. Van meet af aan was duidelijk dat het college maar één ding wilde namelijk sowieso een islamitisch centrum middels een abc-constructie in de Prins Willem Alexanderkazerne. Het is daarom voor ons nog steeds onbegrijpelijk dat we eerst 2 afzonderlijke plannen moesten beoordelen en nu opnieuw het gezamenlijke plan. Juridisch allemaal juist, maar democratisch de wereld op zijn kop.

SGP tegen huidig plan

Voorzitter, ik rond af. Volgende week woensdag mogen we stemmen over de kredieten voor De Ark en voor Gemiva. Onze afweging daarbij zal zijn de deugdelijkheid van het financiële voorstel. Ook de te verwachten verkeers- en parkeeroverlast wegen zwaar voor ons. Daarnaast blijven we consequent onze lijn volgen die we vanaf het begin hebben ingezet in dit dossier namelijk: geen ABC-constructie voor een religieuze instelling. Ik hoop dat anderen dat ook zullen doen. Daarom tegen alle collega's maar in het bijzonder zij die de eerder genoemde motie hebben gesteund: aan draaien en een inconsequente lijn hebben we niets en daar zitten de bewoners ook niet op te wachten. En draait u wel, dan moet u niet klagen over de kloof tussen burgers en politiek. Het gaat om vertrouwen en doen wat je zegt en maar ook om zeggen wat je doet.