6 november 2014

SGP zet zich in voor De Ark

De prins Willem Alexanderkazerne staat leeg en zal op korte termijn door de rijksoverheid verkocht worden. De gemeente berichtte kort na de zomer aan de gemeenteraad dat twee verschillende partijen: een islamitisch centrum en een school (icm dagopvang en woningen) een plan voor de kazerne hadden ontwikkeld en vroeg de gemeenteraad om advies. De SGP heeft gepleit voor de huisvesting van de school De Ark. Deze school zoekt al elf jaar naar andere huisvesting, omdat de huidige locatie niet meer voldoet. In dat proces zijn door de gemeente behoorlijke fouten gemaakt. Daarnaast heeft de gemeente een wettelijke huisvestingsplicht voor onderwijs. In de ogen van de SGP is er daarom sprake van een ereschuld. Bij de plannen van het islamitisch centrum waren veel onduidelijkheden. Hoeveel bezoekers zijn er te verwachten, wat is het exacte bouwplan en bij de fondsenwerving zijn vragen ontstaan over de inzet van een radicale prediker.

Een krappe meerderheid van de raad stond er hetzelfde in als de SGP. Het college is na deze vergadering (lees hier de inbreng van de SGP) echter alsnog met een alternatief plan gekomen om zowel een islamitisch centrum als De Ark te huisvesten in de kazerne en werkt nu aan de uitwerking daarvan. Omdat dit geen recht doet aan wat de gemeenteraad in meerderheid had ingebracht is door de SGP op 5 november een motie in stemming gebracht. Ook bij deze stemming bleek een meerderheid voor de motie (18/17). In reactie op de motie heeft het college aangegeven verder te gaan met het alternatieve plan voor gezamenlijke huisvesting en dus de motie naast zich neer te leggen. De SGP zal nu in overleg met de andere partijen die de motie hebben gesteund overleggen. Voor de SGP is het ontoelaatbaar dat op zo'n belangrijk dossier een raadsmeerderheid wordt genegeerd.