13 mei 2019

Terugblik op Verkiezingsavond EU

Verslag Europese Verkiezingen 25 April 2019, Gouda

Op 25 april jl. is er een verkiezingsavond geweest in het kader van de Europese Parlement verkiezingen. Deze goed bezochte avond is ingeleid door de lijstrekker van de SGP: Bert Jan Ruisen. Daarbij verzorgde kandidaat Evert Jan Brouwer voor een internationaal georiënteerde bijdrage. Politiek redacteur Addie de Jong van het Reformatorisch Dagblad begeleide de forumdiscussie. Hieronder een aantal quotes van deze vond.

Bert Jan Ruisen

Europese verkiezingen 23 mei a.s.

Minister Luns: ‘Een voordeel van een klein land is dat we te maken hebben met een groot buitenland’ Wij zijn afhankelijk van buitenlandse contacten en handel. Dateert vanuit VOC. Nu voor binnenvaart, Land- en Tuinbouw, Havenbedrijven, enz. Daarom als SGP positie innemen over hoe we hier tegenover staan. Niet nieuw. Ds. Abma in 1970: ‘Van samenwerking zijn we niet afkerig, doch geen enkele reden om onze soevereiniteit op het Europese altaar’.

SGP speerpunten voor in EU

-        Voor een Christelijk geluid in Europa => onrecht tegengaan en eerlijkheid bevorderen. Internationaal speelt veel onrecht , mensenhandel, 46 miljoen in slavernij, geloofsvervolging, positie Israël, enz. Bas Belder heeft zich hiervoor hard gemaakt.

-        Samenwerking Ja: vergelijk het met wonen in een straat. De EU is die ene  straat waar we samenwonen: verlichting, verkeer, enz. Maar bemoei je niet met mijn tuin en achter mijn voordeur. Denk aan samenwerking met politie en justitie. Samenwerking voor milieu en klimaat. Betere treinverbindingen: trein bevorderen en vliegen tegengaan. Innen van kerosine belasting. Land- en Tuinbouw is internationaal georiënteerd. De boer moet een redelijke prijs krijgen voor zijn product. Beter toezicht op Europese middelen voor grote uitdagingen: energie transitie, hergebruik grondstoffen, bevorderen plantaardige eiwit gebruik en minder dierlijke eiwitten.

-        Superstaat nee: achterhaald? nee, ontwikkelen gaan niet snel maar gaan wel door. Voor een kleinere Europese begroting. Begin alleen economische samenwerking. Nu monetaire samenwerking, milieu enz. Samenwerkingsverklaring: steeds nauwere samenwerking. Politieke rol van EU veel beperktere rol. EU is een administratieve dienst en geen politieke organisatie. Meer ruimte voor lossere samenwerken tussen lidstaten. Bijv. visserij: waarom moet Bulgarije beslissen over de visserij op de Noordzee? Kan ook met Nederland, België en Frankrijk.

Komende jaren Christelijk geluid in Europa. Hervorming van EU gericht op samenwerking en geen centralisatie van macht in Brussel.

Evert Jan Brouwer:

Nederland is internationale samenwerkingspartner. Goede nieuws in afname over absolute armoede, steeds meer een grote middenklasse in veel landen. Toch neemt de relatieve armoede toe omdat de verschillen steeds groter worden. Daarnaast neemt urbanisatie toe: grote steden worden monster steden. Klimaatverandering: Waar een menselijke invloed sprake van is dan vooral westerse wereld. Veel landen hebben geen twee regenseizoenen meer, heftige buien die niet verwerkt kunnen worden. Wij zijn goed in hulp bieden en kunnen dit ook goed organiseren. Nederland rol voor bevorderen gerechtigheid. Palmolie; negatieve invloed tegen gaan. Grondstoffen beter reguleren en kwetsbare groepen beschermen, zowel mens en natuur. Positief is: Uganda, veel kennis over mest gebruik en goede verdeling volgens Nederlands model. Idem verbetering zaad. Moet Europa hier een rol spelen? Ja, coördinatie in handel. Handel is georganiseerd op internationaal niveau lees Brussel. Zorg er voor dat landbouw kansen krijgt. Afrikaanse bedrijven helpen in produceren volgens certificaat kunnen leveren, zorg dat ze eindproducten afleveren i.p.v. halffabricaten. Wat via Brussel gaat beter verdelen. Transparantie: Haïti krijgt meeste ontwikkelingsgeld dus dan ook verantwoorden. Niet samenwerken met onbetrouwbare overheden, dan ontwikkelingsgeld via bedrijven besteden. Inzet: Barmhartigheid, Gerechtigheid en Rentmeesterschap.

Forum

Sommige beleidsterreinen bij lidstaten laten liggen: onderwijs, belastingen. Bij aspecten die wel bevoegdheden overdragen. Denk aan Europese Handel, klimaat. Everclose union gaat toch door, maar waar ligt de grens. Vliegverkeer, wel praktisch.

Grens? Nee deze is niet te definiëren. Een Nexit is niet wenselijk, wel hervormen EU. Meer landen naar een bescheiden Europa, het pro-Europa. Inhaalslag op spoor en water, nu noch te veel vliegverkeer. Wat is visie op Europese defensie? Overdracht mandaat echt bij de lidstaten, geen Europees leger! We werken al internationaal samen via NAVO voegt EU niets aan toe. Meerwaarde in gezamenlijk inkoop doen, civiel technisch idem. Affectie opereren in Europees Parlement: kies je eigen specialiteit niet alles. Kies strategisch je rapporteurschap. Invloed binnen de EFR fractie, is derde fractie in het parlement. Ethische thema’s? Ja, soms wordt de thema’s wel door andere geagendeerd waardoor je moet reageren. Leidt dat concreet tot iets? Geen concrete resultaten vooral omdat je de bevoegdheden in de landen wil houden. Hadden we eerder een definitie van het huwelijk moeten maken? Nee, de wet is een afspiegeling van de maatschappij.  Alert blijven, het scheelt dat de grote thema’s  nu: terrorisme, immigratie en geld naar Zuid-Europa. Zijn we in Europa niet te lief? Er is gewoon een (handels)oorlog gaande. Ali Expres roepen we zelf op. Chinese economie is niet meer van drie vier jaar geleden. Weeg je belangen goed af. Trump doet niet altijd het goede voor zijn eigen land. Er zijn nu genoeg mogelijkheden binnen wet om goed handel te drijven.

Samenwerking met Forum van Democratie? Nu nog niets over te zeggen hoe de uitslag kan zijn na de verkiezingen. Bij de ECR is ook van alles aan de hand. De Britten gaan (mogelijk) afhaken. Forum is inbeeld. SGP zit hier genuanceerder in dan CU. De fractie gaat gezamenlijk de verkiezingen in, alles aangelegen om gezamenlijk een groepering te zoeken waar we onder kunnen. We proberen Christelijke parlementariërs zo veel mogelijk te verenigen. EVP is pro-Europees fractie met sterke fractie discipline, nu geen reden om aan te nemen dat we in deze fractie deelnemen. Vliegtax? Nee, geen EU taks wel een consensus over een taks die alle lidstaten zelf gaan invoeren. Belang is groot dus moet consensus mogelijk zijn. Gaat Brussel tarief bepalen? Is concurrentie nog mogelijk? Ja verschillen zijn dan mogelijk maar in consensus moet mogelijk zijn.

Wens en zegen toegewenst in de samenwerking!