27 mei 2019

Turfmarktkerk

Feitenrelaas Turfmarktkerk: SGP pleit voor raadsenquete

De ontwikkelingen rond de Turfmarktkerk blijven de gemoederen bezighouden. Vanwege het instortingsgevaar eind 2018, zijn omwonenden geëvacueerd en heeft het college de regie voor de sloop overgenomen. Ook heeft het college eenzijdig ingegrepen in het bestemmingsplan (zgn. voorbereidingsbesluit), waardoor de gemeente de eigenaar ernstig heeft benadeeld.

Aangezien enkele fracties zinspeelden op een raadsenquete, heeft het college de vlucht naar voren genomen door eigenstandig het bureau BMC opdracht te geven tot een onderzoek. Dat onderzoek is deze week opgeleverd.

Doordat BMC een vaste relatie heeft met de gemeente, heeft de eigenaar besloten niet mee te doen aan het feitenrelaas. Daardoor is BMC duidelijk eenzijdig geïnformeerd. Dat komt ook tot uiting in de conclusies van het rapport.

“Voor de SGP is dit rapport daarom volstrekt onvoldoende om te spreken van een betrouwbaar en compleet feitenrelaas. Naast andere partijen pleit nu ook de SGP voor een raadsenquete. De onderste steen moet boven komen!”, aldus SGP-fractievoorzitter Harold Hooglander in een reactie.