7 maart 2013

Verhuur stadhuis

Woensdag 6 maart heeft de gemeenteraad een debat gevoerd over de herbestemming en verhuur van het stadhuis. Er is door een ondernemer een plan ingediend voor het stadhuis. In dit plan blijft het stadhuis beschikbaar als trouwlocatie (wat ook een eis was voor de plannen). De SGP-fractie staat in principe positief tegenover dit plan, maar zet wel vraagtekens bij twee onderdelen: het lijkt erop dat de prijs om te trouwen in het stadhuis omhoog zal gaan; en de uitbater wil het stadhuis op zondag open stellen.

De volledige bijdrage van de SGP in de raad is als volgt:

Dank u wel voorzitter,

Het voorliggende voorstel valt voor ons in 3 delen uiteen:

- plan
- de kaders en het trouwen
- de openingstijden

In december 2011 hebben wij enkele kritische opmerkingen gemaakt over de procedure om te komen tot de verhuur van het Stadhuis. Een van de opmerkingen was dat wij graag inzicht wilden hebben in de plannen die ingediend zouden worden om zo voor onszelf de afweging te kunnen maken of de keuze van de jury de juiste zou zijn en of een ander plan, met misschien minder opbrengst, beter zou passen. Volgens de toenmalige burgemeester moesten we blij zijn met hooguit 2 plannen en zou de keus dus beperkt blijven. Bovendien was ik veel te optimistisch volgens hem. Het tegendeel is waar gebleken.

Inmiddels hebben wij de andere plannen kunnen inzien en zijn wij het met de jury eens dat dit het best haalbare plan is dat goed aansluit bij de gestelde kaders. Wat dat betreft alle lof aan de jury en iedereen die zijn bijdrage hieraan heeft geleverd.

Vanzelf kom ik bij de kaders en het trouwen. Een van de kaders is dus dat trouwen mogelijk moest blijven. Wat wij ons toen, volgens mij, niet voldoende hebben gerealiseerd, is dat er wel eens een ondernemer zou kunnen inschrijven die trouwen als belangrijkste onderdeel van zijn zakelijke activiteiten heeft. Zo is gebeurd.

Vorige week hebben wij gevraagd naar het verschil in de leges voor en na 1 april. Inmiddels hebben wij een memo van de wethouder ontvangen dat daar op ingaat. Wat de SGP betreft is het van belang dat het trouwen in het Stadhuis mogelijk blijft en dat dit niet duurder wordt dan het tarief van voor 1 april. We kunnen het nu wel een "gewone" trouwlocatie noemen, maar zullen de inwoners van Gouda dat zo niet zien. Wat ons betreft wordt met de ondernemer opnieuw gesproken over het maximum tarief voor een gewone trouwerij. Hiermee bedoel ik een trouwerij zonder extra arrangement. Dit tarief zou wat ons betreft niet hoger mogen zijn dan het huidige. Ook voor de toekomst moeten daar garanties voor worden afgesproken. Daarnaast spreekt de wethouder in het memo over marktconforme prijzen en niet uit de markt prijzen, maar voor dit soort bijzondere locaties liggen de prijzen in de markt anders dan dat ze in Gouda tot 1 april zijn.

Tot slot de openingstijden. Dit is voor ons een zwaarwegend onderdeel van de overeenkomst. Het Stadhuis zal van dinsdag t/m zondag open zijn. Ook zullen er culturele evenementen worden georganiseerd die ook op zondag zullen plaatsvinden. In toenemende mate worden activiteiten naar de zondag verschoven om daarmee aantrekkingskracht van de koopzondagen te vergroten. U weet van ons dat wij daar principiële bezwaren tegen hebben. Voor het finale oordeel over dit voorstel zal ik komende fractievergadering de afweging maken om om die reden tegen het voorstel te stemmen of een stemverklaring af te leggen tijdens de besluitvormende vergadering.

Dank u wel.