27 september 2013

Verkiezingsprogramma

GOUDA - Wat zijn de belangrijke ingrediënten voor het verkiezingsprogramma van SGP Gouda in 2014? Afgelopen dinsdag konden de leden hun inbreng voor dit programma leveren. Een levendige discussie over bezuinigingen, de rol van overheid en samenleving, en vooral: Wat zijn de drie speerpunten waarmee de SGP zichzelf kan presenteren bij de verkiezingen?

Ongeveer 20 leden bogen zich over de belangrijkste verkiezingsthema's. Allereerst heeft de SGP een visie nodig op de te verwachten bezuinigingen. In de zaal zag men mogelijkheden bij culturele instellingen, sport, integratieprojecten en het groenbeheer. Daarbij was snel een brug gelegd naar een ander thema: de rol van de burger. Volgens de SGP heeft de burger altijd een belangrijke eigen verantwoordelijkheid gehad: voor de opvoeding van kinderen, hulpbehoevenden in de eigen omgeving of het vegen van zijn straatje. Anno 2013 is dat voor velen niet meer vanzelfsprekend. Maar wat is de rol van de overheid daarbij?

Een ander discussiepunt was de aantrekkelijkheid van Gouda voor het bedrijfsleven. Grote bedrijven trekken weg omdat ze te weinig kansen in Gouda zien. Enerzijds wil de SGP bedrijven naar Gouda halen, anderzijds is het nodig om oude bedrijfspanden opnieuw te gebruiken, bijvoorbeeld in de Goudse Poort, terwijl veel bedrijven nieuw willen bouwen. Dit is een lastige keuze.

Tot slot vroeg campagneleider Jacques Rozendaal naar de drie SGP-speerpunten voor de verkiezingsprogramma. Zijn dat breed gedragen thema's zoals solide financiering en veiligheid, of moet de SGP zich blijven profileren op haar eigen thema's. Hierover verschilden de meningen. Naast genoemde thema's werden andere genoemd, zoals steun aan kwetsbaren, huwelijk en gezin, geen leisure samenleving en de eigen verantwoordelijkheid van de burger. Bijbels genormeerde politiek is een absoluut vertrekpunt voor de SGP.

De programmacommissie neemt de voorstellen van de leden mee in het programma en de campagne.