17 september 2014

Verruiming koopzondagen

College Gouda kiest voor verruiming koopzondagen op basis van de belangenafweging uit 2013. De nieuwe verruiming heeft nog meer impact op ondernemers en werknemers, dus nieuwe belangen afweging wat de SGP betreft wel degelijk noodzakelijk. Op deze manier komt er weinig terecht van de Nieuwe Bestuurscultuur die dit college voorstaat. Treurig!

Bij weekzending van week 38 ontvingen wij het memo Verruiming Koopzondagen.

Naar aanleiding van dit memo stellen wij, conform Artikel 38 het reglement van orde van de Gemeenteraad van Gouda, de volgende vragen:

1. Het besluit tot verruiming van de categorieën binnen de beleidskaders is genomen op basis van de belangenafweging van 2013. Tijdens deze belangenafweging is door o.m. de SGP gewezen op de wenselijkheid van het doen van onderzoek onder de werknemers. Dit onderzoek is in 2013 niet uitgevoerd. De toenmalige wethouder heeft wel aangegeven hier in de toekomst aandacht aan te willen schenken. Op grond van art. 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht dient elk besluit van Burgemeester en Wethouders een belangenafweging te bevatten. Bij de belangenafweging in 2013 is bewust gekozen voor de huidige categorisering.
    De huidige categorisering is resultaat van de in 2013 gemaakte belangenafweging. Is het College het met ons eens dat de verruiming van de categorisering pas had mogen plaatsvinden na een hernieuwde belangenafweging met daarbij ook een onderzoek onder de werknemers?
  2. Waarom wilt u in de toekomst wel de gemeenteraad betrekken en gebeurt dat nu niet? U zegt hiermee immers impliciet dat de gemeenteraad wel degelijk iets te zeggen heeft over de zondagsopenstelling!
  3. U baseert zich op de categorisering van Locatus, een commerciële organisatie. Consequentie is, dat als Locatus de categorisering wijzigt, deze wijziging automatisch voor Gouda gaat gelden. Bent u het met ons eens dat op deze manier het risico aanwezig is dat de grip op de categorisering wordt verloren, en de onwenselijke situatie ontstaat dat de onder vraag 1 genoemde belangenafweging geheel uit het zicht verdwijnt?
  4. Kunt u aangeven of er andere gemeenten zijn die de indeling van Locatus hanteren?
  5. Graag vernemen wij van u welke winkels concreet pro?teren van de verruiming van de koopzondagen mede in het licht van de gemaakte opmerking dat de impact minimaal is?
  6. Hoe verhoudt deze versnelde verruiming zich tot de geplande winkelvisie en wanneer komt deze naar de raad?

Namens SGP, Arjan Versteeg
Namens ChristenUnie, Theo Krins