27 juni 2013

Voorjaarsnota

Op 26 juni jongstleden stond de Voorjaarsnota op de agenda van de raad. Daarin staat de meerjarenbegroting voor Gouda beschreven. De bespreking daarvan is vergelijkbaar met de Algemene Beschouwingen in de Tweede Kamer. De financiële situatie van de gemeente is nog steeds zorgelijk. Fractievoorzitter A. Versteeg van de SGP gaf aan hoe zijn partij daar tegenaan kijkt. Stevige keuzes, minder subsidies, onder meer voor cultuur en sport, en een kritische blik op de ambtelijke organisatie waren hoofdpunten in zijn betoog. Hieronder de volledige bijdrage van de SGP-fractie aan het debat.

Voorzitter,

In mijn allereerste bijdrage aan het debat over de voorjaarsnota in 2010 refereerde ik aan het bekende verhaal van de Jozef en zijn droom over de vette en magere koeien. Waarbij de uitleg van de droom was dat er 7 jaren van voorspoed zouden komen en 7 jaren van tegenspoed. Jozef moest van Farao maatregelen nemen om in de 7 magere jaren te kunnen overleven.

Het huidige college heeft ook maatregelen genomen. Maatregelen onder druk van de crisis, de raad en van weer minder geld van de rijksoverheid. Maar is dat alles genoeg gebleken? De SGP is er van overtuigd dat er veel aan is gedaan, maar helaas moeten we constateren dat het niet genoeg is gebleken. Opnieuw valt de jaarrekening tegen. Dit kan dan wel gepresenteerd worden als minder slecht dan verwacht, maar toch is het negatief.

De meicirculaire laat zien dat er opnieuw een korting komt op de algemene uitkering. En de vooruitzichten voor het najaar zijn evenmin rooskleurig. Soms heb ik wel eens het idee dat het water Gouda niet aan de lippen staat, maar dat we met een duikbril en snorkel nog proberen wat adem te halen, dat onze kruin nog net boven water uitsteekt.

Dit laatste voorzitter, vraagt om opnieuw zeer stevig en forse maatregelen die niet zonder gevolgen zullen blijven voor de stad. Een aantal jaren terug hebben collega Krins en ik gepleit voor het systeem van zero-budgetting. Een beproefde methode waarbij vanuit een 0-situatie de uitgaven worden bekeken. Volgens mij is het nu echt tijd om daarop eens door te pakken.

Het college heeft ons het Goudse model voorgelegd een model met daarin 3 keuzes. Volgens ons zit er weinig anders op dan toe te groeien naar een gemeente die laat, met daarin een kleine marge voor een gemeente die mogelijk maakt. Wat dat laatste betref doel ik dan op het sociale en veiligheidsbeleid. Dat wil niet zeggen dat daar niet naar gekeken dient te worden, maar het is wat ons betreft het allerlaatste waar op bezuinigd mag worden.

Voorzitter, ook van de SGP mogen keuzes verwacht worden. Die keuzes zal ik u noemen:

• Subsidies. College kijk eens kritisch naar de subsidies en de voorwaarden. Subsidies komt immers van het latijnse woord subsidium wat zoveel als ondersteuning, hulp of bijstand betekend. Wat ons betreft worden subsidies meer ondersteunend en hebben ze een tijdelijk karakter. Ook het bezit van eigen vermogen zou veel meer een reden moeten zijn om subsidies te weigeren, af te bouwen of te verminderen.
  • De Schouwburg. Een voorbeeld van een organisatie met een sterk en goed businessmodel. Maar voor ons is het vermaak en daar dient de gebruiker zelf voor te betalen, niet de gemeente.
  • Sport. Zoals in de houtskoolschets aangegeven, geen gemeentelijke taak. Er zijn allerlei beleidsterreinen aan gekoppeld, die op zich goed zijn, maar de burger heeft ook een eigen verantwoordelijkheid als gaat om zijn welzijn en welbevinden. Moet dan gelijk maar alles worden afgeschaft? Nee voorzitter, maar een kritische blik met de eigen verantwoordelijkheid in het achterhoofd, kan wel eens leiden tot een bezuiniging op dit terrein.
  • De eigen organisatie. Durf ook hier nog eens met een andere blik naar te kijken. Misschien moet alles maar op afspraak en dus geen vrije inloop meer. Ook samenwerking op het gebied van inkoop kan volgens ons leiden tot veel meer financieel voordeel. Hierbij doel ik niet alleen op gezamenlijke inkoop met andere gemeenten, maar ook met private partijen of met bijvoorbeeld het Groene Hart ziekenhuis als het gaat om inkoop van horeca producten. Als we het niet proberen, lukt het zeker niet.  Of zoals een groot filosoof uit onze tijd zegt: Je kunt een kans alleen maar benutten als je hem ook eerst gekregen hebt.
  • OZB. Als we alles gedaan en onderzocht hebben en we willen dan toch al het voorgaande in stand houden, dan is er wat ons betreft maar één keuze: de OZB verhogen en ik denk dat er weinig mensen in deze zaal zijn die dat willen. Daarom moeten er wat ons betreft echte keuzes worden gemaakt.

Voorzitter tot slot: dank aan de huishoudelijke dienst en griffie en ik wens het college veel wijsheid en Gods zegen toe bij het maken van pijnlijke keuzes.

Dank u wel.