13 juni 2013

Vragen zuidelijk stationsgebied

Op 29 mei jl. is het plan van Multi Vastgoed voor het Zuidelijk Stationsgebied besproken. Dit gebied rond de De kerk van de Gereformeerde Gemeente in Nederland wil men ontwikkelen tot een winkelgebied. Het bestaande busstation moet hiervoor verplaatst worden naar de noordzijde. Op deze plaats komt een supermarkt met een parkeergarage voor ongeveer 250 auto’s. Er waren diverse insprekers van wijkteams maar ook van de kerk.

De wijkteams maken zich met name grote zorgen over de toename van het aantal auto’s in de wijk. Met name in de Kadebuurt neemt het verkeer in de Van der Heijdenstraat in aantallen met een factor 4 toe. De SGP heeft aangegeven dat zij deze zorgen delen en dat er eerst een gedegen verkeerskundigonderzoek moet plaatsvinden alvorens zij met het plan kan instemmen. Arjan Versteeg h

eeft de wethouder Verkeer, mw. Ruwhof, met name gewezen op de verkeerstellingen die in het rapport van Grontmij worden genoemd en die dateren uit 2007, 2008 en 2009.

De wethouder gaf aan dat deze onderzoeken plaats zullen vinden op het moment dat de gemeenteraad heeft ingestemd met het de planvorming door Multi Vastgoed. Hierop ontstond een discussie over waar de raad nu eigenlijk over moet beslissen. De raad kan toch niet beslissen over een plan terwijl het belangrijkste, de verkeersafwikkeling, niet helder is? De SGP heeft toen aangegeven dat de wethouder, dhr. Kastelein, eigenlijk aan de raad vraagt om een huis te bouwen zonder fundering. “Dat gaan wij niet doen” gaf Versteeg de wethouder mee.

Een ander deel van de discussie over dit plan ging over de aanleg van de van Hofwegensingel. Deze zou moeten lopen over het huidige terrein van Bunnik. De heer Bunnik, een van de insprekers, gaf aan bezig te zijn met de ontwikkeling van het terrein en ook de eventuele aanleg van de weg hier in mee te willen nemen. Echter daarvoor heeft hij wel geld van de gemeente en ontwikkelaar nodig. Ook zou een deel van de opbrengsten van de parkeergarage ten goede moeten komen aan deze weg. De raad is hier sceptisch over, ook omdat de planvorming voor de weg nog lang op zich laat wachten. Wel is de conclusie dat deze weg dè oplossing is voor alle verkeerskundige problemen rond het Multi Vastgoed-plan. Het laatste woord is er dus nog niet over gezegd en de vraag is of dit plan überhaupt door zal gaan omdat de gevoelens van de raad redelijk negatief zijn over het plan.