19 maart 2013

Wat voor gemeente moet Gouda zijn

Wat moet onze gemeente doen, welke taken heeft zij, en hoe moeten die worden vormgegeven. Deze vragen waren aan de orde in de Raadsvergadering van 27 maart 2013. Wat moet onze gemeente doen, welke taken heeft zij, en hoe moeten die worden vormgegeven. Deze vragen waren aan de orde in de Raadsvergadering van 27 maart 2013.

De genoemde notitie, Op weg naar het Gouds Model is te vinden op de website van de gemeente Gouda.

Hierbij de volledige bijdrage van onze fractie:

Dank u wel voorzitter,

Allereerst wil ik de wethouder en de ambtenaren hartelijk danken voor de heldere notitie Op weg naar het Gouds Model. Voor de SGP een notitie die houvast biedt om voor de komende, niet te vermijden bezuinigingen, keuzes te kunnen maken.

Wat mij als eerste opviel is dat de keuzemogelijkheden van laten, mogelijk maken en doen, langs de lijnen van het politieke spectrum lopen. Waarbij rechts mogelijk zal kiezen voor een kleine overheid en links mogelijk voor een grote overheid. Toch zal elke partij hierin zijn eigen keuzes en afwegingen moeten maken. Waarbij ik wel de wens uit spreek dat de uiteindelijke vertaling van al de verschillende opvattingen, mogen leiden tot een breed gedragen Voorjaarsnota.

Voorzitter, de SGP is voorstander van een kleine overheid. Een overheid die de rijkstaken uitvoert en die verder zo veel mogelijk aan de burgers en ander particulier initiatief overlaat. Alleen daar blijft het wat ons betreft niet bij. Altijd zullen er in onze samenleving groepen mensen of individuen zijn die niet zonder de steun van de gemeente kunnen. Daarom willen wij wel een gemeente die een schild voor de zwakken is. Bezuinigingen op armoede- en veiligheidsbeleid zijn wat ons betreft dan ook niet aan de orde. Wel kan er gekeken worden op welke wijze we slimmer en effectiever kunnen werken. Ook de samenwerking met private en publieke partijen zullen moeten leiden tot financiële en efficiency voordelen.

Als u goed heeft geluisterd zult u gemerkt hebben dat wij in de schematische weergave ergens tussen de gemeente die laat en mogelijk maakt zitten. Bij beiden vinden wij oplossingen die ons aanspreken. Te denken valt o.a. aan het hele subsidiebeleid. Wat ons betreft niet meer permanent maar alleen om stadsbrede initiatieven te helpen opstarten en ook niet meer dan dat. De Schouwburg, geroemd om haar bedrijfsvoering, kan zonder subsidie. Wat ons betreft gaan we alvast maar eens beginnen om de helft van het bedrag aan subsidies te schrappen. Ook de invoering van toeristenbelasting behoort volgens ons tot de gemeente die mogelijk maakt. Wij zijn daar voorstander van, zeker gelet op de ambities om een miljoen bezoekers naar Gouda te halen.

De notitie geeft verder bij de scenario's waar de SGP voorstander van is, voldoende handvatten voor het college om mee aan de slag te gaan en om aan te gaan rekenen. Wel zouden wij graag, net als de CU inzicht hebben in de gevolgen van de keuzes.

Samenvattend wil de SGP dus een mix van een gemeente die laat en een gemeente die mogelijk maakt. Wij wensen het college en de ambtenaren veel wijsheid toe bij het opstellen van de Voorjaarsnota.