15 juni 2022

Wensen en bedenkingen concept coalitieakkoord

Op 15 juni is in de gemeenteraad het concept-coalitieakkoord besproken. Het coalitieakkoord met als titel Geef Gouda Door is opgesteld door D66, GroenLinks, ChristenUnie, PvdA en CDA. In het akkoord staan mooie zaken, maar we missen ook essentiële punten. In de vergadering hebben we de onderhandelende partijen zeven punten meegegeven.

1. Koopzondagen niet vrijlaten
De SGP mist in het akkoord een bepaling over de koopzondagen. Wij hechten zeer aan afspraken over de zondagsrust. Het liefst willen we helemaal geen koopzondagen. Dat is voor ons een principieel punt omdat wij de zondag zien als Gods dag. Ook in sociaal opzicht is een collectieve rustdag zeer wenselijk ook om de 24-uurseconomie tegen te gaan en hechten veel kleine zelfstandigen aan hun vrije zondag. In de gehouden enquete onder ondernemers gaf bijna de helft van de ondervraagden aan het aantal koopzondagen niet te willen verruimen.

Wens (p.7, kopje Duurzame economie): Neem bullit op:

• Het aantal koopzondagen wordt niet verder verruimd.

2. CO2-neutraal in 2050
De landelijke doelstelling om CO2-neutraal te zijn in 2050 is al zeer ambitieus. In Gouda is deze doelstelling zelfs op 2040 gezet. Veel is nog onduidelijk en ook de landelijke financiering is nog niet geregeld. Het is veel logischer om aan te sluiten op het landelijke tijdpad, omdat nu onnodig veel extra kosten gemaakt moet worden op kosten van de Goudse burger.

Wens (p.6, intro + kopje Gouda in 2040 CO2-neutraal): wijzig 2040 in 2050.

3. Verlagen OZB / woonlasten
De zin op p.11 “Als we de lokale lasten verlagen dan moeten alle huishoudens daarvan kunnen profiteren” lijkt te suggereren dat de OZB in de komende collegeperiode niet verlaagd kan worden. Niet alle huishoudens zullen immers van een OZB-verlaging profiteren (alleen de woningbezitters). De SGP vindt het zeer onwenselijk als deze coalitie zich daarop vastlegt omdat in de afgelopen periode juist specifiek de OZB fors is verhoogd. Ook de in het vorig akkoord opgenomen ambitie om te dalen in de top-25 duurste gemeenten is niet opgenomen.

Wens (p.11, Financiën): Schrappen van de zin: “Als we de lokale lasten verlagen dan moeten alle huishoudens daarvan kunnen profiteren.” In plaats daarvan kan de volgende zin worden opgenomen: “De lokale lasten zullen worden verlaagd. Streven is om Gouda uit de top-25 van duurste gemeenten te krijgen.”

4. Inkomensondersteuning niet naar 130%
De extra inkomensondersteuning naar 130% kost de gemeente veel geld. Het is onwenselijk vanwege de armoedeval en het heeft een negatieve prikkel om meer te werken of promotie te maken als iemand dan boven de 130% komt. Veel effectiever zou zijn om de lokale lasten te verlagen, dan pompen we als gemeente geen geld rond, is er minder bureaucratie en leggen we mensen geen negatieve prikkels op.

Wens (p.8, kopje Kansengelijkheid): Schrappen van het zinsdeel: “en investeren extra in armoedebeleid door de inkomensondersteuning te verhogen naar 130% van de bijstandsnorm”

5. Steviger aanpak ondermijning / meer camera’s
We zouden graag de teksten over veiligheid verder willen aanscherpen ten aanzien van ondermijning en cameratoezicht.

Wens (p.10 Kopje Leefbaarheid en veiligheid): Toevoegen van 2 bullits:

• We intensiveren de aanpak tegen ondermijning.
  • We breiden de mogelijkheden van cameratoezicht uit op locaties waar effectiever kan worden gehandhaafd met camera’s.

6. Uitsterfbeleid coffeeshops / verminderen overlast
We missen in het akkoord een bepaling over de coffeeshops.

Wens (p.10 Kopje Leefbaarheid en veiligheid): Toevoegen van bullit:

• De vergunningen voor de coffeeshops zijn niet overdraagbaar en er worden geen nieuwe vergunningen uitgegeven. Overlast wordt zoveel mogelijk beperkt.

7. Verbetering financiële degelijkheid
A. Bij een dreigend financieel tekort is de verleiding groot om de lokale lasten te verhogen in plaats van te bezuinigen op de uitgaven. In de achterliggende periode is bij het dreigende tekort, naast enkele bezuinigingen, ook de OZB met 13,5% verhoogd. Dat vindt de SGP onwenselijk.

Wens (p.11 Kopje Handremprocedure): Aanvullende zin na “Ook afspraken uit dit akkoord.”: “Daarbij geldt dat het tekort niet zal worden ged​ekt door de lokale lasten te verhogen”.

B.  Voor een gezonde financiële positie van Gouda is het wenselijk dat het weerstandsratio boven de 1,4 zit.

Wens (p.10 Kopje Weerstandsratio): Het zinsdeel “in een bandbreedte van ≥ 1 en ≤ 1,4” wordt vervangen door: “van minimaal 1,4”.

Voor alle bovenstaande wensen en bedenkingen geldt dat naast de tekstuele aanpassingen ook de financiële vertaling daarvan plaatsvindt in de financiële tabel van p.19.