6 november 2023

Woord houden, ook in Gouda

Begrotingsbehandeling 2023

Meneer de voorzitter,

Deo Volente op 22 november aanstaande zijn er weer verkiezingen voor de Tweede Kamer. De SGP doet mee onder het motto Woord houden. De oproep om Woord te houden, verwijst allereerst naar de Bijbel als het kompas voor ons politieke handelen. Daarnaast verwijst het ook naar betrouwbare bestuurders en politici die doen wat ze beloven.

Als SGP willen we ook graag het college aanmoedigen om woord te houden, dus doen wat is beloofd. Dat geldt ook bijvoorbeeld ten aanzien van de woonlasten. “Afval scheiden loont” werd gepropageerd, maar dat merken de inwoners niet in hun portemonnee. De rioolheffing zou volgens de voorgangers van dit college inmiddels moeten dalen, maar stijgt nota bene in 2024 met 16,5%! En dat zelfs ondanks de cosmetische verschuivingen van de kwijtscheldingen naar het armoedebeleid en de extra kosten voor Ecopark naar de algemene reserve!

Wij zijn de wethouder Financiën erkentelijk voor de toezegging die hij dit voorjaar in onze richting gedaan heeft, dat als er structureel ruimte zou ontstaan, het college met voorstellen komt om de woonlasten te verlagen. Wij horen graag van de wethouder hoe het met het denken hierover staat, en of er al plannen klaarliggen om bij een eventuele meevaller in 2026, de woonlasten structureel te laten dalen. Die structurele verlaging zit er door krapte in 2026 helaas nu nog niet in, maar we zouden het college toch graag willen indringend willen vragen of we voor 2024 incidenteel een verlaging op de rioolheffing zouden kunnen toepassen. Samen met VVD en D66 zullen we op dit punt komen met een amendement.

De SGP vindt het een goede keuze dat deze begroting niet vol staat met allerlei nieuwe ambitieuze plannen, maar dat de focus ligt op dat de plannen worden uitgevoerd. Er zijn veel besluiten genomen met forse investeringen. Daarbij maken wij ons wel zorgen over de hogere structurele lasten die dat met zich meebrengt. Neem bijvoorbeeld de inpandige fietsenstalling en de verbouwing van het Stadhuis etc. We leggen met al die structurele kostenverhogingen wel een zware last op toekomstige generaties! Ziet het college dat ook als een zorg?

En het schuldenplafond komt door de beoogde investeringen akelig dichtbij. Wij horen graag van de wethouder welke plannen er zijn om bij eventuele tegenvallers onder het schuldenplafond te blijven. En als dat onverhoopt gebeurt, wat gaat hij dan concreet doen? Daarnaast hebben wij, net als de afgelopen twee jaren zorg over de realisatiekracht van de gemeente bij alle beoogde investeringen. Ook hier is het belangrijk om als politiek niet van alles te beloven aan onze inwoners wat we niet waar kunnen maken. Woord houden!

Mijn fractie is het zeer oneens om het evenementenbeleid jaarlijks met nog eens € 300.000 bij te plussen. Het huidige budget is echt meer dan voldoende! Waarom toch altijd die drang om meer overheidsgeld uit te geven? Subsidie is willekeurig, ondergraaft de sociale cohesie en de motivatie van vrijwilligers en het is nooit genoeg!

De SGP was enkele jaren terug zeer kritisch op Gouda op de Kaart. Nu blijkt het geen succes en is het weer ván de Kaart. Kan de wethouder aangeven wat er met al dat subsidiegeld is gebeurd? Of is dat onbenut gebleven?

Het wordt naar onze mening hoog tijd dat de Schouwburg met een businesscase komt die cultureel ondernemerschap laat zien en een overzicht hoe de subsidie afgebouwd kan worden. De reactie van de wethouder dat dit eind 2024 wordt, is onbevredigend. Kan hij toelichten waarom dat zo lang duurt? Zei de wethouder in een tussenzin dat gekeken wordt naar nieuwbouw? Dat kan hij toch niet menen? Graag meer duidelijkheid.

Vorig jaar heeft de SGP een amendement ingediend om voor €25.000 een verkenning te laten plaatsvinden om de Sint-Janskerk en het unieke ensemble te nomineren voor de Werelderfgoedlijst en het Memory of the World-register. Wat is daarvan de stand van zaken?

Dan nog kort over het Waterfonds. Kan de wethouder aangeven hoe de 2 miljoen euro verdeeld wordt over de Intieme vaarroute en de doorvaart naar Reeuwijk?

Voorzitter, ik was laatst in Durbuy in België. Daar organiseert de VVV rondleidingen met proeverijen. Dat is zeer succesvol. Wil de wethouder dit idee met de VVV en de ondernemers oppakken om dat in Gouda ook te gaan organiseren? Kaas, stroopwafels, Kuytbier en chocola. Gouda heeft het allemaal!

Ten slotte. Ik begon met het SGP-motto Woord houden. Wat is de SGP als we daarbij ook niet wijzen op de verticale dimensie? “Uw Woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad”, staat er in de Psalmen. Ik ben er van harte van overtuigd dat dat Woord ons de goede richting op wijst en ook zegen geeft op ons werk. Dat wens ik u allen toe!