16 november 2012

Zondagopenstelling

PvdA en D66 dienden een motie in om de huidige 12 koopzondagen zoveel mogelijk te plannen in de eerste helft van 2013, vooruitlopend op de nieuwe wetgeving. Fractievoorzitter Versteeg reageerde in de raad op deze motie:

Voorzitter,

De zondag is een bijzondere dag. De SGP vindt het belangrijk dat deze opstandingsdag van Christus uniek blijft. Het is een groot voorrecht om één dag te hebben voor kerkgang, het luisteren naar het Woord van God en onderlinge ontmoeting. Deze dag is niet alleen vanwege het christelijke karakter van belang, maar ook vanwege de belangrijke maatschappelijke en sociale waarde. Ieder mens heeft er recht op om op adem te kunnen komen. Dat geldt voor werknemers, maar ook voor (kleine) winkeliers.

En voorzitter, ik wil graag in herinnering roepen het debat wat ik met de PvdA lijsttrekker had tijdens verkiezingsdebat in 2010 bij TV Gouwestad: zij (mw. Suiker) gaf geen voorstander van verruiming van het aantal koopzondagen omdat dit ten koste gaat van de kleine ondernemers. Waarom maakt de PvdA nu een draai?

In de richting van de VVD en dan met name Mw. Werger, het verbaasd mij dat u, als degene die altijd zegt te hechten aan juiste regels en procedures, instemt met deze
motie terwijl de wet nog door de Eerste Kamer behandeld moet worden. De wet is dus officieel niet een van kracht.

Wij hebben dus grote moeite met deze motie.

U kunt het hele debat terugkijken via de webcast van de gemeente.