19 juni 2013

Zondagopenstelling winkels

Maandag 17 juni debatteerde de Raad over het voorstel van D66 en PvdA om de beperking van 12 koopzondagen per jaar te schrappen, dit n.a.v. de gewijzigde wetgeving die onlangs in de Eerste Kamer is aangenomen. Hieronder volgt de bijdrage van de SGP-fractie, zoals deze door ons raadslid, Arjan Versteeg, is uitgesproken:

Dank u voorzitter,

Naar aanleiding van het initiatiefvoorstel van de heer De Boer en Casteleijns de volgende opmerking namens de SGP:

Voor de SGP is de zondag, zoals reeds eerder gezegd, een bijzondere dag. En wij vinden het belangrijk dat deze opstandingsdag van Christus uniek blijft. Door de indieners van het initiatief wordt in haar reactie op de hoorzitting summier op dit argumenten van insprekers ingegaan. Wel wordt het belang van een moment van bezinning en rust onderkent, maar zou de overheid dat niet moeten willen regelen.

Volgende de SGP zou de overheid dit juist wel moeten regelen omdat we volgens ons een stap terug moeten gaan. De Nederlandse samenleving is immers gestoeld op de Joods/Christelijke traditie, heeft zich altijd gekenmerkt door tolerantie ten opzichte van minderheden en heeft hier ook altijd rekening mee willen houden. Er lijkt in de samenleving een beweging op gaan te komen die af wil van deze traditie, die intolerant is ten opzichte van alles wat naar deze waarden ruikt, kortom een samenleving waar de godsdienst achter de voordeur met verdwijnen.

Wij willen benadrukken dat het collectieve rustmoment waardevol is voor iedereen. Het gevolg van de verruiming van het aantal koopzondagen zal nog meer lege winkels zijn, omdat met name de kleine ondernemers niet kunnen concurreren met het grootwinkelbedrijf. De druk op werknemers om op zondag te werken zal alleen maar toenemen. Daarnaast tonen o.a. een onderzoek van het CPB uit 2009 aan dat er weinig tot geen economische effect zal uitgaan van de verruiming van het aantal koopzondagen. Wij vragen ons daarom in gemoede af of de uitbreiding van het aantal koopzondagen niet de Stadseconomie om zeep helpt en is dat wat wij willen?

Dan voorzitter nog even naar de uitvoering. De winkeltijdenwet schrijft voor dat ook onderzoek gedaan moet worden naar de effecten van het uitbreiden van het aantal koopzondagen voor de werknemers. Dit is nodig voor het college om een juiste belangenafweging te kunnen maken. In Zoetermeer is in 2011 door de CNV een onderzoek gedaan met, zoals de onderzoekers concluderen, onthutsende resultaten. Wij horen graag van de wethouder hoe hij deze categorie in zijn afwegingen gaat meenemen. Daarnaast willen wij sowieso een reactie van de wethouder op het initiatiefvoorstel.

Tot slot voorzitter, de SGP is tegen het voorstel tot verruiming van het aantal koopzondagen.