16 februari 2022

SGP Gouda viert 100-jarig jubileum

GOUDA – Op 16 februari 2022 is de SGP-afdeling Gouda 100 jaar geleden opgericht. Het bestuur van SGP-afdeling Gouda heeft hier aandacht aan gegeven door het uitbrengen van een jubileumeditie van de plaatselijke nieuwsbrief.

De SGP in Gouda heeft voor de oorlog wel meegedaan met de verkiezingen maar nooit de kiesdrempel gehaald. Na de oorlog is samengewerkt met de ARP en CHU in de Protestants Christelijke Partij (PCP). En later alleen met de ARP. Gezamenlijk haalden zij meer dan 5 zetels waarvan er vaak 1 bezet werd door de SGP.

In 1962 is de SGP uitgekomen als zelfstandige partij en heeft ze 1 zetel gehaald. Deze plek werd ingenomen door de heer P. Kuijt, de oprichter van Driestar Educatief. Vanaf toen hebben er 1 of 2 SGP-ers deelgenomen aan de gemeenteraad. Kenmerkend is dat veel is samengewerkt met de opvolgers van de ARP en CHU: het CDA, de RPF, de GPV en de ChristenUnie.

In de jubileumeditie staan interessante gebeurtenissen uit de geschiedenis van de vereniging. Maar ook gesprekken met een oud-raadslid en een jongere op de lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen.

De SGP staat voor politiek bij een open Bijbel. Deze jongere verwoordt heel treffend: “Onze principes zijn wel wat ouder dan 100 jaar. Laten we die principes vasthouden, want die kunnen nog wel een eeuw mee.”

Wilt u de jubileumeditie inzien, dan kunt u hem hier lezen of downloaden van onze website.

Noot voor de redactie:

Voor informatie of vragen kunt u contact opnemen met: