14 juli 2021

Bijdrage Kadernota 2022

Meneer de Voorzitter,

We hebben een ingrijpend jaar achter de rug die voor een heel groot deel beheerst werd door de corona-pandemie. Als iets heeft duidelijk gemaakt dat de mens niet alles in de hand heeft, dan blijkt dat hieruit wel! Als SGP zijn we ervan overtuigd dat er Eén is die alles bestuurt en regeert, namelijk God. Dat geeft rust en vertrouwen in deze onzekere tijden.

Als SGP willen we stilstaan bij diegenen die dierbaren hebben verloren of blijvende lichamelijke gevolgen ondervinden. Ook zijn er veel jongeren (en ook ouderen) die erg psychisch geleden hebben. En we denken ook aan ondernemers die maandenlang hun winkel hebben moeten sluiten. Het is goed dat we lokaal een aantal maatregelen hebben genomen om de pijn voor de ondernemers te verlichten. Je zag ook dat veel inwoners zich meer bewust werden van de meerwaarde van de lokale middenstand. Ik hoop dat dat ook zo blijft! In dat licht lijkt het me ook goed als we als gemeentelijke overheid het goede voorbeeld geven en, indien mogelijk, zoveel mogelijk lokaal inkopen.

Lokale lasten

We bespreken vandaag de laatste Kadernota van dit college. Positief is dat de schulden fors zijn gedaald. Dat is een compliment. Tegelijkertijd zijn we als SGP nog steeds niet erg tevreden met de hoge woonlasten die onze burgers moeten betalen. Er kan echt wel meer worden bezuinigd, minder uitgegeven en meer geld worden ontvangen.

Het verhogen met 13,5% van de OZB zoals vorig jaar door het college is doorgevoerd, vindt de SGP nog steeds een heel slecht idee. We hebben heel duidelijk aangegeven dat de verhoging niet nodig was, mede ook gezien de septembercirculaire. Helaas is deze onterechte verhoging (door sommigen zelfs een “solidariteitsheffing” genoemd) doorgevoerd. Onterecht, aangezien in de achterliggende vier jaar aan het eind van het jaar minstens € 9 mln overbleef. Je zou dit bijna structureel kunnen noemen!

Gelukkig vallen er middelen Grondbank Zuidplas vrij, namelijk € 1,26 miljoen. Het lijkt ons een heel terecht gebaar naar onze burgers dat de € 1 miljoen verhoging van de OZB wordt gecompenseerd met deze € 1,26 miljoen voor verlaging van de lokale lasten. We hebben hiervoor een amendement ingediend. Het liefst wil de SGP naar een structurele verlaging. Het college heeft in 2018 een analyse Onderzoek lokale lasten laten verrichten. Wat gaat het college hiermee doen?

Woningmarkt

De problematiek op de woningmarkt is erg groot. Het valt me wel elke keer op dat in de raad uitsluitend gekeken wordt naar de huursector. Wij vragen echt meer aandacht voor de strarterskoopmarkt. Is het college bereid om initiatieven bij andere gemeenten te bekijken om starters financieel te hulp te komen? Bijv starterskoopsubsidie of Ik bouw betaalbaar.

Participatie

Voorzitter, de SGP is kritisch over hoe dit college omgaat met de participatie van haar burgers en met de communicatie over nieuwe besluiten. Om met de communicatie te beginnen. Hiervan zijn diverse voorbeelden. Vandaag stond in de Goudse Post “Buren boos over besluitvorming Nieuwehaven”. Dat kan dus beter! T.a.v. Steve Huze wordt mijns inziens wel gepoogd goed te communiceren, maar wel een vraag t.a.v. de Tweede Moordrechtse Tiendeweg: Kan wethouder Niezen bevestigen dat de omwonenden zijn geïnformeerd dat zij in de toekomst mogelijk uitkijken op een veld vol zonnepanelen? Anders voelen deze mensen zich dubbel benadeeld.

Ten aanzien van participatie maak ik me veel zorgen. In de achterliggende maand zijn ook hier meerdere voorbeelden waar het naar onze mening slecht is verlopen: Het aantal evenementen geluidsoverlast omgeving Goudasfalt, Van Loonlocatie, en ook bij het VCP voelde niet iedereen zich gehoord. Hoe denkt het college dit beter te doen?

Kerkenvisie

Ik wil positief eindigen. Volgend jaar bestaat Gouda 750 jaar als stad. We hebben een rijke geschiedenis en dat moeten we koesteren. De SGP is ook blij met de uitvoering van onze motie om een Kerkenvisie te maken. Het is een mooi resultaat geworden. Laten we zuinig zijn op ons cultureel religieus erfgoed! Maar, nog waardevoller is de religieuze boodschap die op al die plekken wordt uitgedragen!

Bijdrage Kadernota 2022