21 december 2022

Vrije zondag of vrije markt?

Op maandag 19 december heeft de gemeenteraad gedebatteerd over het voorstel voor wijziging van de Winkeltijdenverordening. Deze voorgestelde wijziging beoogd een verruiming van winkelopenstelling op zondag. De SGP vroeg in het debat aandacht voor de principes en waarden die de verschillende partijen drijft.

Voor de SGP is dit een principieel belangrijk debat. De zondagsrust weegt voor ons heel zwaar. Het vrijlaten van de winkelopenstelling op zondag druist in onze ogen rechtstreeks in tegen de 10 Geboden. Het 4e gebod luidt:

Gedenk de sabbatdag, dat u die heiligt. Zes dagen zult u arbeiden en al uw werk doen, maar de zevende dag is de sabbat van de HEERE, uw God. Dan zult u geen enkel werk doen, u, noch uw zoon, noch uw dochter, etc. Want in zes dagen heeft de HEERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee, en al wat erin is, en Hij rustte op de zevende dag. Daarom zegende de HEERE de sabbatdag, en heiligde die.

De zondag is de opstandingsdag van Jezus Christus. Dat feit vieren we al eeuwenlang elke week de kerk. Ook hier in Gouda. Tot enkele decennia terug zaten wekelijks de kerken stampvol, maar de ontkerkelijking neemt steeds meer toe. Het zal u niet verbazen dat dit ons verdriet doet. Het 4e gebod is een liefdesgebod dat heilzaam is voor alle mensen. Niet alleen voor mensen die naar de kerk willen, maar voor iedereen! We moeten ons niet in de maalstroom van de 24-uurseconomie en het consumentisme laten meeslepen! De collectieve rustdag is een groot goed en die raken we kwijt!

In dit debatpunt wil ik graag met elkaar onze ideologische uitgangspunten delen, zoals ik zojuist ook heb gedaan. Daarmee komt het gesprek hoop ik een laag dieper. We mogen elkaar daar ook op bevragen.

Om het dan ook scherp neer te zetten:

• Hoe kan de PvdA haar huidige standpunt rijmen met haar intensieve strijd in het verleden voor de vrije zondag voor alle arbeiders? En waar zijn de kritische geluiden t.a.v. de 24-uurseconomie en het niet-duurzame van een extra winkeldag? Sinds wanneer is deregulering bij de PvdA een leidend principe? Waar zijn de ideologische veren?
  • Hoe kunnen liberale partijen accepteren dat de vrijheid die voor ondernemers geldt, niet voor sollicitanten geldt als in de vacature staat: “Bereid om op zondag te werken”? Wat heb je aan vrijheid voor de één als dat leidt tot dwang of drang bij een ander?
  • Laat GL zich echt leiden door duurzaamheidsaspecten en haar aversie tegen de 24-uurseconomie of valt ze toch voor het zgn. moderne levensgevoel?
  • Wat is het uitgangspunt bij de lokale partijen? Draagvlak? Is dat voldoende gemeten?