5 februari 2021

SGP vraagt kwijtschelding voor warenmarkt

De SGP-fractie vindt het onbegrijpelijk dat het college van B&W de marktkooplui die vanwege de coronamaatregelen niet mogen verkopen, gewoon het volle pond laat betalen aan plaatsengeld. "Deze ondernemers kunnen hier niets aan doen. De SGP wil kwijtschelding voor de keren dat ze niet mochten komen", aldus fractievoorzitter Harold Hooglander.

Sinds de lockdown in december mogen ondernemers die geen eerste levensbehoeften verkopen, zoals lederwaren, boeken of speelgoed, niet meer hun waren verkopen. Deze ondernemers zitten noodgedwongen thuis, maar kregen vorige week van gemeente Gouda wel een factuur in de bus waarin ze voor het plaatsengeld het volle pond moeten betalen. De SGP-fractie vindt dit onbegrijpelijk. Het gemeentebestuur dringt er bij verhuurders van winkelpanden op aan om coulant te zijn met de huren. Daarnaast geeft de gemeente wel kortingen aan huurders van gemeentelijk vastgoed. "Waarom zou de gemeente bij de inning van het plaatsengeld voor marktkramen niet coulant zijn? Wij willen graag dat het plaatsengeld met terugwerkende kracht wordt kwijtgescholden", zegt Hooglander. De SGP-fractie heeft hierover inmiddels vragen gesteld aan het gemeentebestuur.

Daarnaast vindt de SGP het jammer dat het college meer aandacht lijkt te hebben voor de gesubsidieerde cultuursector dan voor de private sector in Gouda. "Het college moet meer oog hebben voor de particuliere cultuurinstellingen, zoals de Cheese Experience en de Siroopwafelfabriek. Deze instellingen hebben het ook heel zwaar en zijn onmisbaar voor Gouda. Ik vind dat het college meer waardering moet laten blijken voor deze initiatieven", aldus Hooglander.

Hieronder de gestelde vragen aan het college:

1. Is het juist dat de niet-levensmiddelen ondernemers van de warenmarkt die vanwege corona al wekenlang niet op de markt hun waren mogen verkopen, voor al die weken het volle pond moeten betalen aan plaatsengeld?

2. Erkent het college dat deze ondernemers tegen hun wil niet mogen komen, maar dat het hen door de overheid is opgelegd?

3. Is het college bekend met het feit dat veel andere gemeenten geen plaatsengeld innen van de ondernemers die vanwege de coronamaatregelen niet mogen komen?

4. Het college roept verhuurders op om coulant te zijn met de huren en geeft zelf huurkortingen aan huurders van gemeentelijk vastgoed. Waarom stelt het college zich ten aanzien van deze ondernemers van de warenmarkt tot nu toe niet coulant op?

5. Het bestuur van de warenmarkt heeft ook om kwijtschelding gevraagd voor de betreffende ondernemers. Waarom is dit niet meteen meegenomen in regeling voor huurders van gemeentelijk vastgoed die in de laatste raadsvergadering is vastgesteld?

6. Is het college bereid alsnog met terugwerkende kracht kwijtschelding te verlenen aan de ondernemers die vanwege de coronamaatregelen niet mogen verkopen op de Goudse warenmarkt?